Així són les noves ambulàncies del SEM que ja han arribat a Calella
Calella ja té en funcionament una de les noves unitats del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), amb més tecnologia i més visibilitat a la carretera. El vehicle, que opera des de la base situada a l’entorn de l’Hospital de Calella, permet fer proves mèdiques al mateix lloc de l’emergència i avançar el tractament abans d’arribar al centre sanitari on es trasllada el pacient.
La base del SEM de l’hospital Sant Jaume de Calella ja disposa d’un dels nous vehicles de Suport Vital Avançat que s’estan desplegant arreu del país. Aquest punt és clau perquè s’acostumen a situar a prop dels centres sanitaris per reduir el temps de resposta en cas d’emergència.
A simple vista, el canvi ja es nota. El vehicle incorpora un disseny amb franges verdes fluorescents molt més visibles, pensades perquè es detecti ràpidament a la carretera, sobretot en situacions de risc. També suma més llums i elements reflectants per fer més segures les intervencions, tant per als equips sanitaris com per a la resta de conductors.

Unitat del SEM en circulació
Però la gran novetat és a dins. Aquesta unitat permet fer proves com ecografies o analítiques de sang al mateix lloc on es troba el pacient. Dit d’una altra manera: es pot començar a diagnosticar i fins i tot a tractar abans d’arribar a l’hospital. Això ajuda a guanyar temps, que en molts casos és clau. També incorpora nous equips mèdics i millores en comunicació perquè els professionals estiguin connectats en tot moment amb la central i puguin actuar amb més precisió.
Tot plegat forma part d’un model que busca portar “l’hospital al carrer” i donar resposta ràpida a qualsevol emergència, les 24 hores del dia. Amb aquesta incorporació, Calella reforça el servei d’emergències i millora la capacitat d’atendre situacions greus, especialment en una zona amb molta activitat i mobilitat, sobretot en èpoques com l’estiu.
El nou model assistencial i de transport sanitari s’ha començat a desplegar a la Regió Sanitària de Girona amb una inversió propera als 280 milions d’euros. Ara, tindrà 224 ambulàncies noves, 81 més de les que hi havia fins ara. El gerent de la regió sanitària, Jaume Heredia, ha destacat que el canvi ha de servir per cobrir millor el territori i que les noves unitats s’han distribuït seguint criteris tècnics i d’anàlisi. L’objectiu és tenir una gestió més flexible i eficaç perquè puguin arribar més ràpid a les emergències.
Hem passat d’un model dels anys 80-90 on prevalia l’scoop and run, que era recollir el pacient i traslladar-lo ràpidament. En el concurs del 2016 ja vam professionalitzar aquesta atenció i ara fem un pas qualitatiu que posa el SEM de Catalunya a un alt nivell, comparable als millors d’Espanya i d’Europa.


