“Decidir des d’un despatx és un error”, alerta Preservem el Maresme

Aquest dilluns, a l’entrevista del matinal de RCT, Antoni Esteban, portaveu de la Plataforma Preservem el Maresme, ha tornat a posar sobre la taula la situació crítica del transport públic a la comarca. Ha denunciat que la combinació del mal estat de la línia R1 i el col·lapse del bus interurbà ha generat un escenari insostenible. S’ha sumat a les queixes dels usuaris de la línia de bus 618, que connecta municipis de l’Alt Maresme amb Barcelona i que està totalment col·lapsada, fent trajectes llargs fins a Barcelona amb passatgers drets i a gran velocitat, un risc que considera totalment inacceptable. Pel que fa al projecte de Territori per pacificar l’N-II desviant trànsit cap a l’autopista C-32 a través de nous enllaços, Salvem el Maresme defensa que alguns dels projectats són irracionals i que no es poden prendre decisions des d’un despatx de l’Av. de Tarradellas de Barcelona.

De l’R1, ha tornat a denunciar les cancel·lacions constants, retards injustificats i un manteniment obsolet, amb vies dels anys setanta. També ha advertit que l’arribada de trens dobles no serà la solució si no es tenen en compte les limitacions tècniques del corredor del Maresme.

Són dels anys 70! Ara diuen que arribaran trens dobles, però compte, perquè els dobles no poden anar sencers pel sistema de frenada que té. Les coses s’han de mirar molt bé abans de fer declaracions públiques. S’hauria de fer una taula interdisciplinària per parlar realment del que està passant i com solucionar-ho, abans de pacificacions, accessos i abans de qualsevol cosa.

Sobre el possible trasllat de l’R1 a l’interior, en paral·lel a la C32, Esteban parla d’un projecte inviable econòmicament.

Econòmicament, actualment, és inviable. Perquè són molts milers de milions per fer-ho, molts, molts. Jo tinc un estudi de l’any 2004, de Barcelona Regional, que parlava, llavors, de 20.000 milions d’euros. Això és inaguantable, és inassumible. S’ha de parlar realment de com volem el transport públic del futur, i a partir d’aquí parlar de rodalies, parlar de transport públic, parlar de transport privat, etcètera.

Pel que fa al projecte de Territori per pacificar l’N-II desviant trànsit cap a l’autopista C-32 a través de nous enllaços, Preservem el Maresme defensa que alguns dels projectats són irracionals, com el de Sant Cebrià, on “passen 17 cotxes al dia” i el cost és de 25 milions d’euros. La plataforma ja ha presentat recursos contra 3 dels 5 projectes i un d’ells —el de Canet— ja ha quedat aturat.

Demana una taula de treball interdisciplinària i decisions preses que comptin amb la participació directa de la ciutadania. No es poden prendre decisions des d’un despatx de l’Av. de Tarradellas de Barcelona.

Que la gent que ha fet el projecte realment no ha trepitjat el territori ho l’ha trepitjat poc, o fa una enquesta d’una hora a un dia. Així no es pot fer, has de fer un seguiment, has de fer un estudi, has de fer un projecte, en fi, jo crec que li falta molta mà d’obra.

A Calella, entitats locals sota el nom de COSTORA també han protestat contra el projecte d’un nou accés pel Torrent del Reig, que consideren que xafaria territori natural i agrícola sense necessitat real, ja que les sortides actuals de l’autopista es troben a menys de tres quilòmetres de distància.

Pel que fa al projecte per allargar la C-32 fins a Lloret, que el govern de la Generalitat torna a tenir damunt la taula, ha recordat que ja existeixen plataformes com Aturem la C-32 i que s’han presentat recursos que han derogat projectes anteriors. Considera que destinar centenars de milions a ampliar carreteres és un error quan “el que cal és invertir en transport públic”.

Nosaltres expliquem per què trinxen totalment el territori de Lloret, trinxen territori que està protegit mediambientalment, que està protegit per lleis i que se les salten. O sigui, pensar que trinxen el territori per caprici, perquè no fa falta. En lloc de destinar els 300 o 400 milions d’euros amb això, que ho destinin a arreglar el transport públic, a rodalies, que és el que fa falta.

 

 

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.