Costes no avala la protecció de la guingueta Rocapins

Costes ha traslladat a l’Ajuntament de Calella una posició desfavorable a la proposta de protegir la guingueta Rocapins declarant-la Bé Cultural d’Interès Local (BCIL). La figura permetria preservar una construcció dels anys trenta del segle passat, vinculada als inicis del turisme a Calella i que encara avui funciona com a restaurant de platja, en un entorn únic. L’alcalde ho va revelar en l’últim ple, a preguntes dels comuns, i va explicar que els serveis jurídics municipals estudien com continuar la tramitació. Per tant, l’expedient continua obert. El mateix ple va abordar també la proposta dels comuns d’ampliar l’oferta de restauració de la platja amb sis noves guinguetes, ja previstes en la concessió actual, vigent fins al 2032 i prorrogable. El govern s’hi oposa i assegura que Costes tampoc hi donaria suport.

La voluntat de l’Ajuntament i de la família Pujals d’assegurar la protecció de la guingueta Rocapins queda pendent de les passes que es decideixin fer després de l’informe desfavorable emès per la Demarcació de Costes. L’organisme estatal, titular de l’espai litoral, no dona suport a la iniciativa municipal per declarar-la Bé Cultural d’Interès Local (BCIL).

El govern manté l’expedient obert i ha encarregat als serveis jurídics municipals que estudiïn si es pot continuar el procediment. L’alcalde, Marc Buch, ho va explicar en l’últim ple, en resposta a una pregunta del portaveu dels comuns, Sebastián Tejada:

Sebastián Tejada (CECP):

Som coneixedors de l’informe negatiu de la demarcació de Costes en relació a la declaració de BCIL del xiringuito Rocapins i voldríem saber quines passes ha donat o donarà el govern després de saber aquesta negativa.

Marc Buch, alcalde (Junts):

Estem acabant de parlar amb els serveis jurídics per decidir quina decisió prendre.

L’Ajuntament va iniciar la tramitació per declarar Rocapins Bé Cultural d’Interès Local (BCIL) la primavera passada, després que el ple municipal hi donés llum verda. La proposta partia de la família Pujals, que porta gestionant el negoci tota la vida, i va tenir el suport dels partits del govern, Junts i el PSC, a més de l’oposició d’ERC, Estimem Calella i el PP. Calella en Comú Podem i la CUP hi van votar en contra.

El govern defensa el valor històric i arquitectònic de Rocapins i considera que la construcció és un testimoni singular dels inicis del turisme a la ciutat. En el moment d’aprovar l’expedient, Buch la va definir com un “testimoni únic” de la història turística de Calella.

El govern manté el rebuig a obrir més guinguetes de platja

El debat sobre Rocapins va coincidir amb un altre assumpte relacionat amb l’ocupació de la façana marítima: la proposta d’obrir sis noves guinguetes a les platges Gran i de Garbí.

Les sis instal·lacions ja estan previstes en la concessió actual de l’espai litoral, que es manté vigent fins al 2032 i es pot prorrogar. Calella en Comú Podem va portar al ple una moció perquè l’Ajuntament activés els tràmits per posar-les a concurs, amb l’argument que permetrien ampliar l’oferta de restauració i generar nous ingressos per a les arques municipals.

El govern hi va votar en contra. Marc Buch va recordar que les actuals guinguetes es van inaugurar l’estiu del 2016 i que una licitació anterior per a les sis noves estructures va quedar deserta. Segons l’alcalde, s’ha consultat a Costes i ara tampoc veuria amb bons ulls una nova licitació.

Les condicions actuals són per a sis guinguetes com les que hi ha instal·lades, però desmuntables. En el seu moment, ja es van licitar i va quedar desert. Són grans estructures que no es poden posar i treure, i caldria fer un procediment diferent i parlar-ho amb Costes. Hi hem parlat no fa massa, tal com els ho vaig transmetre, i no veuria amb bons ulls una licitació en aquests termes. Per tant, caldria obrir una nova negociació a la que els puc convidar perquè hi parlin directament. El que no farem nosaltres ara és generar falses expectatives.

Els comuns defensen, en canvi, que encara hi ha marge per aprofitar els anys que queden de concessió. El seu portaveu, Sebastián Tejada, assegura que hi ha empreses interessades a gestionar les instal·lacions.

Hem perdut 10 anys d’activitat possible, però encara en tenim 6 per endavant, a banda de les pròrrogues que es podrien demanar. I perquè ho sàpiga, hi ha empreses de Calella interessades.

La resta de grups de l’oposició també van reclamar estudiar la possibilitat d’obrir les noves guinguetes abans de prendre una decisió definitiva. ERC, Estimem Calella, el PP i la CUP coincideixen a demanar que s’analitzi l’impacte jurídic i econòmic de la mesura i que el govern expliqui els motius pels quals les sis instal·lacions no s’han posat en funcionament durant els darrers anys.

Xavier Ponsdomènech (ERC):

Caldria donar explicacions d’aquestes decisions. També hem de dir que ens sentim decebuts per com es va desenvolupar la comissió de treball sobre les guinguetes, que es va reunir dues vegades, però l’última per dir-nos que no s’avançaria més en aquesta qüestió. I és una llàstima.

Cristian Ceballos (EC):

El que estem dient és que es puguin obrir totes les guinguetes i que el procediment es faci d’una forma transparent.

Celine Coronil (PP):

Som una ciutat turística i les guinguetes donen valor a les platges i ofereixen un servei molt positiu per a residents i turistes. Serà també una oportunitat per a emprenedors i generaran llocs de treball. Crec que ha arribat el moment de prendre una decisió.

Albert Comas (CUP):

Després de 10 anys, el govern ha d’explicar de manera formal per què no s’han explotat i l’impacte econòmic d’aquesta decisió, i també què pensa fer amb els anys de concessió que queden. Compartim especialment que es faci un informe jurídic i econòmic.


Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *