Condemnat a presó per una agressió en un partit de veterans

El Tribunal Suprem ha ratificat la condemna de sis anys de presó per un delicte de lesions contra el futbolista del ja desaparegut ECUA Calella que l’any 2014 va agredir un jugador del Lloreda, deixant-lo tetraplègic. L’alt tribunal ha acceptat el recurs que va presentar la víctima i ha incrementat la indemnització que percebrà fins els 768.777 euros. També assenyala la responsabilitat civil subsidiària de l’Associació de Futbol de Veterans del Maresme, com a organitzadora de la competició. El cas va obrir el debat públic sobre la violència a l’esport i d’ell en va sortir el documental “26 de abril – Play Again” que protagonitza la víctima, Raúl Sánchez, que ara es dedica a fer-ne conscienciació social.

El Tribunal Suprem ha confirmat aquest dimarts la sentència de l’Audiència Provincial de Barcelona, que condemna a sis anys de presó per un delicte de lesions el futbolista del desaparegut ECUA Calella, Heiner J. A. G., que va agredir i deixar en una cadira de rodes un jugador del Lloreda després d’un partit de la lliga de veterans disputat a Badalona. A més, ha estimat el recurs de la víctima, Raúl Sánchez, i ha incrementat la indemnització a 768.777 euros considerant que no va ser una acció fortuïta del joc sinó que es va perpetrar amb intencionalitat. També ratifica que l’Associació de Futbol de Veterans del Maresme, com a organitzadora de la competició, n’és la responsable civil subsidiària. En la sentència es recull que tenia l’obligació de garantir un entorn segur i prevenir les conductes violentes.
Els fets es remunten al 26 d’abril del 2014. L’equip de veterans de l’ECUA Calella va desplaçar-se a Badalona per jugar un partit de la lliga de veterans Vallès-Maresme. Segons les cròniques del moment, el condemnat va donar una primera puntada de peu a la víctima durant el partit i l’àrbitre el va expulsar. Mentre marxava del terreny de joc, va insultar-lo i amenaçar-lo. En comptes de dirigir-se als vestuaris, va quedar-se a la graderia i quan es va aturar el partit va tornar a saltar al camp i va atacar-lo per l’esquena, propinant-li un cop al coll que va resultar fatal. Els Mossos d’Esquadra van haver de d’acudir a la instal·lació esportiva i escortar el club calellenc a la seva sortida. Després d’uns dies ingressat a l’Hospital Germans Trias i Pujol de Badalona, on va ser intervingut d’urgència, es va confirmar una lesió medul·lar que l’ha deixat tetraplègic.
Ràdio Calella TV va fer-se ressò d’un cas que va generar un gran enrenou a la ciutat. Si bé el president de l’ECUA Calella, Luis Ordóñez, acabaria demanant perdó i condemnant l’acte violent, en un primer moment va negar-ho. Des del govern, l’aleshores responsable d’Esports, Xavier Arnijas, va reprovar els fets amb contundència afegint la seva preocupació sobre l’evolució del jugador agredit.
Finalment, l’ECUA Calella, un club integrat per jugadors de diverses nacionalitats, acabaria abandonant la competició i acabaria desapareixent poc després.
Aquell cas va obrir el debat públic sobre la violència a l’esport. Després de l’agressió, Raúl Sánchez, que llavors tenia 35 anys, va protagonitzar un documental de conscienciació social que porta per títol 26 de abril – Play Again i està disponible a Netflix i Youtube.
Avui té 46 anys i una discapacitat reconeguda del 80%. Compagina la seva feina amb xerrades a adolescents.