L’Alt Maresme fia la Setmana Santa al turista de proximitat

Foto: Ajuntament de Calella

Tradicionalment, les vacances de Setmana Santa marcaven l’inici de la temporada turística a la costa altmaresmenca i permetien entreveure com acabaria anant l’estiu, els mesos de més ocupació als establiments d’allotjament. Era així fins a l’arribada de la pandèmia del coronavirus, quan les restriccions de mobilitat i les mesures de prevenció del contagi en origen i destí han estat a l’ordre del dia. Aquest 2022, quan semblava que s’havia agafat la directa cap a la nova normalitat, l’esclat de la guerra de Rússia contra Ucraïna ha portat un nou element d’inestabilitat mundial que té un impacte directe en l’activitat econòmica. I ja serà palpable el pròxim mes d’abril. A l’Alt Maresme es veuran pocs turistes internacionals, com a molt francesos, a qui es considera de proximitat igual que els clients que puguin arribar d’altres punts de Catalunya o de l’Estat espanyol.

Segons el president del Gremi d’Hostaleria del Maresme, Jordi Noguera, tota reactivació que s’havia apuntat a principis d’any ha quedat paralitzada com a conseqüència de la guerra i les derivades econòmiques en els mercats internacionals.

La reactivació que havíem notat prèviament ha quedat del tot aturada amb l’esclat de la guerra contra Ucraïna. El flux de turisme estranger està parat i hem de confiar molt en el turisme de proximitat pel període de Setmana Santa, entre el 14 al 18 d’abril, de Dijous Sant a Dilluns de Pasqua. A banda, també pensem que el mercat francès se’ns mourà bastant.

Seguint aquesta lògica, l’ocupació per Setmana Santa a les poblacions de l’Alt Maresme es concentrarà majoritàriament en el període entre festius, com a molt quatre dies. A diferència del turista internacional, que acostuma a aprofitar que fa més hores de viatge per allargar les vacances i això és el que el fa interessant per al negoci, i no únicament d’allotjament, sinó per a tots els sectors complementaris de la destinació. A més estada, més consum a l’hotel però també en restaurants i comerços, i més despesa per realitzar activitats de lleure.

A això se li ha d’afegir que el turista de proximitat s’acaba decidint a última hora, i sovint en funció de si farà bon temps o no.

Clar, sortir per pocs dies amb una climatologia adversa tampoc ens ajuda. Esperem que tinguem bon temps i que la gent s’animi a sortir i gaudir d’aquests dies de vacances.

Per tot plegat, a un mes per Setmana Santa, es fa difícil preveure quanta planta hotelera estarà disponible. Jordi Noguera reconeix que cada empresari haurà d’avaluar si l’interessa aixecar la persiana.

L’empresari té ganes de tirar-ho endavant, però s’ha de valorar amb precisió la rendibilitat del negoci amb tots aquests condicionants. Si el fet d’obrir suposa unes despeses molt elevades per un període curt, qui més qui menys s’ho rumiarà i s’esperarà a fer-ho més endavant quan la situació estigui més normalitzada per poder planificar la temporada.

L’última Setmana Santa prepandèmia, la del 2019, a Calella es va registrar una ocupació turística superior al 90% sobre les places d’allotjament ofertades. Unes dades que milloraven les que s’havien donat en d’altres destinacions importants de la Costa de Barcelona-Maresme, com Santa Susanna, Pineda o Malgrat de Mar. L’any passat, encara amb restriccions però sense confinament, només quatre hotels de Calella van decidir-se a obrir pel primer període vacacional de la temporada.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *