L’ocupació turística del juliol no assoleix les expectatives del sector

L’arrencada de la temporada turística alta, que tradicionalment coincideix amb els tres mesos del període estival, no està complint amb les expectatives del sector, que eren altes venint d’una primavera que havia funcionat prou bé. En una destinació de llarga trajectòria i amb valor per als que busquen passar les vacances gaudint del sol i platja com Calella, l’ocupació d’aquest mes de juliol es mou a l’entorn del 70%. A més, gran part de les contractacions es fan per al cap de setmana – 4 dies a tot estirar –, lluny de les enyorades estades de 15 dies que fèien els turistes procedents d’Alemanya, Anglaterra, Holanda o Itàlia, en l’època daurada dels anys 80 i 90. El sector confia que l’agost es pugui revertir la situació i que la temporada s’allargui per darrera, fins ben bé a principis d’octubre, coincidint amb les dues proves IRONMAN, que han fet “sold out”. I això és una bona notícia.

El juliol està punxant per al sector turístic calellenc, que confiava en unes ocupacions altes que confirmessin la tendència apuntada a principis d’any. De mitjana, es contracten 3 de cada 4 llits disponibles. No obstant això, la presidenta de l’Associació Turística de Calella (ATC), Sònia Hernández, avançavque aquest cap de setmana es produirà el tomb i s’assoliran els nivells que s’esperen de la temporada alta.

Sembla que el juliol no està sent com s’esperava, però que a l’agost canviarà. A partir d’aquest cap de setmana canviarà i tindrem ocupacions de l’entorn del 90 o 95%.

Fins al moment, les ocupacions s’han mogut a l’entorn del 70%, i la majoria concentrades durant el cap de setmana o ponts llargs, quan s’ha vist molt moviment pels carrers de Calella. Entre setmana, la imatge és diferent.

Quan veus que no hi ha reserves, baixes l’estada mínima i això fa que el cap de setmana continuï sigui el rei (…) Apostem molt pel turista de proximitat que pot fer una escapada de 3 o 4 dies (…) La pèrdua de poder adquisitiu es nota a les vacances.

La pujada dels preus com a conseqüència de la guerra contra Ucraïna és un dels motius que, segons Hernández, podrien explicar la pèrdua d’ocupació que pateix Calella respecte anys prepandèmics i també en relació a d’altres destinacions. Però també la desaparició de mercats que havien estat molt importants per al sector local, com el rus o el britànic, que segueix arrossegant les sequèles del Brèxit.

Ara són inexistents, però sí continuen arribant turistes europeus, italians i sobretot francesos, que ja es computen com a mercats de proximitat, que és allà on s’està fent més feina de promoció. Una acció que l’empresariat fa de la mà de l’Ajuntament de Calella, entenent que la destinació turística és un tot, incloent-hi la ciutat en el seu conjunt.

La presidenta de l’ATC explica que en breu mantindran la segona reunió amb el nou govern municipal de Junts i el PSC per acordar l’estratègia de futur amb l’objectiu de rellançar Calella. Sònia Hernández apunta que cal que el turista que es gasta els diners per allotjar-se en hotels de qualitat, quan surti, es trobi amb una ciutat que hi està en concordança.

Aquí ve una persona a un hotel de 5 estrelles i quan surt potser es troba amb un carrer que no està prou net, que els falta manteniment perquè sempre s’inverteix al centre de la ciutat, renovar els punts infantils per fer-los més atractius… Així s’ha posat damunt la taula amb tots els partits i amb el govern, també (…) En breu tindrem la segona vegada des del nou mandat per posar fil a l’agulla i establir les prioritats d’inversió perquè Calella surti a promocionar-se i a treure muscle per davant d’altres localitats, que sembla que es poden vendre millor que nosaltres.

El sector confia que la temporada serà llarga i es podrà mantenir amb ocupacions altes fins a principis d’octubre, empeses per l’arribada dels esportistes que participaran a les proves IRONMAN Barcelona que, per cert, van fer sold out fa uns quants mesos. En l’última edició conjunta, van ser gairebé 6.000 atletes i els seus acompanyants.

Divisió d’opinions entre l’empresariat turístic pel trasllat de la fira d’atraccions

Un dels primers anuncis sobre el procés de renovació de la Fira de Calella i l’Alt Maresme i la Festa Major de la Minerva és el trasllat de les atraccions al Passeig de Les Roques, buscant un emplaçament més ampli que permeti reforçar-ne l’atractiu i la seguretat, a més de descentralitzar l’oferta lúdica.

El tinent de Cultura, Josep Grima, explicava que el canvi garanteix mantenir la bossa d’aparcament neuràlgica de Renfe per passar a afectar, bàsicament, l’espai d’estacionament d’autobusos entre els carrers Gaudí i del Mar.

La notícia ha estat rebuda amb disparitat d’opinions entre l’empresariat turístic, si bé l’ATC com a tal no té posicionament oficial. A nivell personal, Sònia Hernández aplaudeix la decisió del nou govern de Junts i el PSC. Diu que l’espai on es muntava la fira d’atraccions era “horrorós”, fins i tot utilitza el terme “vomitiu”.

Personalment, no com a presidenta de l’ATC, em sembla perfecte. Allà on es posaven era fatal, horrorós, diria que fins i tot vomitiu: tot apilotat a l’aparcament de la Renfe era lleig i brut. Aprofitar el passeig, que és més ample, puguin venir atraccions més grans serà bo. Però com en tot, hi ha a qui li sembla bé, i a qui no.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *