Lourdes Bartrolí: ”Les escoles de música no són negocis i mantenir-se és molt complicat”
L’Aula de Música Can Llobet està de celebració. Aquest any i el proper celebra 30 anys d’història, tres dècades dedicades a l’ensenyament musical a Calella.
Un projecte que va néixer l’estiu del 1997, impulsat per cinc professionals de la música que van començar organitzant tallers i que, pocs mesos després, van posar en marxa l’escola. Lourdes Bartrolí, directora del centre, recorda els inicis.
Érem cinc persones que vam decidir engegar aquest projecte amb la intenció de crear una escola de música. Vam pensar: ”Comencem aquest estiu fent tallers”. Durant el juliol i l’agost vam fer els preparatius i, al setembre, vam començar amb les matrícules. A l’octubre vam fer la inauguració, aquí mateix, amb l’alcalde Joaquim Rey, i vam començar amb 90 alumnes, una xifra molt elevada.
Durant aquests 30 anys, l’Aula ha format diverses generacions d’alumnes i ha esdevingut un projecte educatiu consolidat. Tot i ser una escola privada, desenvolupa una tasca que s’apropa a la funció d’un servei municipal. Bartrolí destaca que no són gaires els municipis catalans on es dona aquesta situació: una escola privada que ocupa un espai públic.
Devem ser dels pocs municipis de Catalunya on estem en aquesta situació: una escola privada dins d’un espai municipal. El mateix president de l’ACEM, l’Associació Catalana d’Escoles de Música, ha dit que aquesta escola té un servei municipal molt més elevat que moltes escoles municipals. Això vol dir que aquí hi ha l’esperit de servei, de comunitat, de solidaritat, d’estar sempre a punt. Però, a nivell econòmic, no reps el que hauria de rebre una escola municipal.
Un projecte consolidat que actualment compta amb 200 alumnes i 12 professors. El creixement de l’escola ha estat possible, en bona part, gràcies a les instal·lacions que ocupa des dels seus inicis, al segon pis de la fàbrica Llobet. Des del centre agraeixen el suport de l’Ajuntament, però també reivindiquen la feina que han fet al llarg dels anys per fer créixer el projecte. Anna Ginesta de l’equip directiu.
Amb 30 anys de trajectòria, som un projecte molt consolidat. L’Ajuntament ens cedeix les instal·lacions, però també cal valorar tota aquesta altra feina que hem anat fent nosaltres, com hem sabut i com hem pogut. Estem molt agraïdes de poder disposar d’aquests espais, perquè, si no, aquesta escola no existiria. Amb el volum d’alumnat que tenim i totes les activitats que fem, no podríem pagar uns espais com aquests. Per això, quan de vegades es parla de qüestions econòmiques, jo plantejaria la pregunta a l’inrevés: quants milers d’euros s’ha estalviat Calella tenint una escola de música d’aquest nivell i amb tot el cost que hauria suposat?
Al llarg d’aquestes tres dècades, també ha canviat el perfil de l’alumnat. Les escoles de música compten cada vegada més amb persones adultes que decideixen començar a estudiar música o reprendre uns estudis que havien deixat aparcats. Una realitat que demostra que l’aprenentatge musical no té edat.
Són molts alumnes, molta plantilla i molta feina al darrere. El més important és veure que t’has mantingut durant tots aquests anys. Realment, has de picar molta pedra. Les escoles de música no són negocis i, per tant, mantenir-se és molt complicat. A més, vivim en una societat en què tot és molt efímer i res dura. Això també té una dimensió pedagògica: tot allò que requereix esforç va a la baixa, i tot el que és artístic requereix esforç. És una anàlisi sociològica que m’agrada fer: realment, les escoles de música, en general, estem vivint per als adults, no per als nens.
L’aniversari arriba també amb una nova imatge commemorativa: el logotip dels 30 anys, que simbolitza la unió entre el passat, el present i el futur de l’escola. La imatge acompanya les activitats, els concerts i els projectes programats durant aquest any i el proper curs per celebrar la trajectòria del centre.
Entre les properes cites, divendres 11 de desembre, l’escola actuarà a la cripta de la parròquia de la Sagrada Família amb el Cor Essència, dirigit per Bartrolí.
El 30 de maig de l’any vinent, l’Aula de Música Can Llobet celebrarà una gran festa d’aniversari al passeig de Manuel Puigvert. Abans, però, hi haurà altres activitats commemoratives. Des de l’escola conviden tothom a seguir les seves xarxes socials per estar al dia de totes les propostes i novetats de la celebració.



