Calella demana l’obertura d’una Oficina Municipal d’Escolarització

Calella ha sol·licitat formalment l’obertura d’una Oficina Municipal d’Educació al municipi per acompanyar les famílies en el seu procés de matriculació escolar, entre d’altres. Amb aquesta oficina es complementarien així els serveis que es donen des de l’àrea d’educació. De fet, segons la regidora d’Educació, Montserrat Mateu, aquesta àrea des de fa anys ja actua com a Oficina Municipal d’Escolarització però li manca poder facilitar a les famílies el procés de matriculació escolar. Els comuns també coincideixen en la necessitat de tenir aquesta oficina. És per això que fins i tot han registrat una moció que volen que es porti a debat en el pròxim Ple Municipal. En la moció posen l’accent sobre la necessitat de tenir una OME en un curs marcat per la Covid-19.

Les Oficines Municipals d’Escolarització (OME) tenen per objectiu millorar i garantir la transparència del procediment d’admissió de l’alumnat als centres sostinguts amb fons públics. La regidora d’Educació, Montserrat Mateu, ha assegurat que des del juliol estan treballant amb Serveis territorials per tenir una Oficina Municipal d’Escolarització a Calella.

Des del juliol estem treballant en la línia de poder tenir aquesta oficina. Tot i que ja des de l’àrea d’Educació actuem com a oficina municipal. Nosaltres ja informem i orientem als pares, vetllem pel compliment de la legalitat del procés d’escolarització i treballem per fer una distribució equilibrada de l’alumnat amb necessitats educatives específiques. El que nosaltres ara no podem és rebre sol·licituds d’admissió de les famílies. Aquest és l’únic punt que no podem fer a través de la nostra àrea i per això hem demanat que se’ns coincideixi oficialment aquest nom, per poder rebre les sol·licituds d’admissió.

Pels comuns tenir una Oficina Municipal d’Escolarització, seria vital per tal de poder evitar la segregació escolar. De fet, posen sobre la taula dades del darrer informe de la Fundació Bofill sobre la segregació escolar, on se situa a Calella en un dels 44 municipis de més de 10.000 habitats amb alta segregació. Ho ha detallat, Anna Giménez, regidora de Calella en Comú.

Arran del consell escolar i de l’informe Bofill, vam creure molt adient poder tenir aquesta oficina d’escolarització a Calella. En part també perquè pot ser una ajuda per Serveis Socials, que estan molt desbordats, seria una manera de descongestionar-los. Aquesta oficina es coordinaria amb Serveis Socials i amb els equips d’assessorament pedagògic de les escoles. Si tinguéssim una OME, el servei social no hauria de fer el seguiment de tot aquest alumnat.

Giménez explica que la petició de l’oficina també ve motivada per la preocupació que enguany la covid-19 pugui generar un augment de la matrícula viva.

Segons la regidora d’Educació, però, tenir una Oficina Municipal d’Escolarització, no és garantia per evitar la segregació escolar.

L’informe diu que tenir una OME no garanteix que es vagi en contra de la segregació. Hi ha municipis que no tenen OME i han millorat en la segregació. En el darrer Consell Escolar Municipal es va parlar d’aquest informe i tant a mi com a la secretaria de la Comissió de Garanties d’Admissió, la directora del Bisbe Sivilla, ens va sorprendre perquè tenim coneixement directe que s’ha fet un treball molt rigorós i acurat, i que la inspectora ha dut a terme amb molt de respecte i professionalitat.

Segons dades de l’informe “Estat i evolució de la segregació escolar a Catalunya-2020”, a Calella l’índex de segregació a primària està per sota del 0,3 i a l’ESO és del 0,24. – Si els indicadors passen del 0,3 a primària i del 0,20 a l’ESO, significa que hi ha un alt índex de segregació escolar-. Amb tot Mateu, posa l’accent, en què l’informe, té en compte l’origen de l’alumnat, i no les necessitats educatives específiques de cada alumne. Un fet pel qual l’àrea d’educació sí que vetlla.

És un informe que fa referència a la segregació però des del punt de vist de l’origen de l’alumnat. Això s’ha de tenir clar i és molt important. Una cosa és un informe tenint en compte l’origen de l’alumnat i una altra cosa és l’informe que es fa, i no ho han valorat, és a partir de les necessitats educatives específiques. Que és el barem que nosaltres tenim en compte.

Ara Serveis Territorials serà qui haurà de donar el vistiplau perquè Calella pugui tenir una Oficina Municipal d’Escolarització.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.