Costes ordena l’enderroc de l’última construcció de ciment a la platja de Sant Pol

La Demarcació de Costes ha ordenat la demolició de l’antiga guingueta de la Roca Grossa, situada entre Calella i Sant Pol de Mar. L’actuació preveu desmantellar les instal·lacions de l’antic restaurant, que feia temps que estaven en desús, amb l’objectiu de retornar aquesta cala al seu estat natural. Tot i que l’enderroc estava previst per al 17 de març, encara no ha començat i, segons fonts municipals, l’Ajuntament de Sant Pol de Mar no ha rebut cap notificació amb una nova data. El restaurant havia estat durant anys un punt de trobada per a veïns i visitants, destacant per la seva oferta de cuina marinera amb arrossos i peix fresc.

Aquest dilluns, a l’Entrevista del dia del matinal de RCT, l’alcalde de Sant Pol de Mar, Albert Zanca, ha contextualitzat la situació de l’equipament i ha assegurat que, en el fons, la seva desaparició no suposa una pèrdua actual, ja que fa temps que no està en funcionament.

En el fons, és una notícia poc rellevant, perquè aquesta guingueta fa temps que no està operativa. Bé, tampoc fa tants anys, des del 2023. Tot això porta molta història, ja que l’acte de reversió d’aquesta guingueta crec que és de l’any 2008, però per diverses circumstàncies va poder continuar funcionant, no tal com està ara, sinó amb una instal·lació desmuntable des del 2019 fins al 2022 aproximadament. A partir d’aleshores ja no hi ha hagut activitat, perquè en la licitació que es va fer no hi va haver cap persona ni cap empresa que se’n fes càrrec o que la volgués gestionar. Per tant, des del 2023, si no ho recordo malament, ja no hi ha activitat i, en resum, a dia d’avui no estem perdent res, perquè això ja es va perdre en el seu moment.

Zanca també ha remarcat que l’estat de degradació de l’espai feia recomanable la seva retirada, tant per una qüestió d’imatge com de manteniment.

Aquests establiments, quan estan tancats i no hi ha activitat ni manteniment, acaben degradant-se i entrant en ruïna, cosa que dona una imatge molt negativa. Per tant, després de portar tancats des del 2023, el millor és retirar-los.

Tot i això, l’alcalde ha qüestionat els criteris amb què actua Costes en diferents punts del litoral i ha assenyalat situacions que considera poc coherents. Com a exemples, ha citat el restaurant Rocapins, a Calella, o el Club Nàutic de Vilassar de Mar.

Els criteris, per mi, no són homogènics. Et trobes situacions contradictòries com aquesta: el Roca Pins és a molt pocs metres i, en canvi, no en diuen res. M’imagino —és només una suposició— que el fet que la guingueta no estigui ben bé sobre la sorra, sinó sobre la roca, i que per tant no es pugui recuperar platja, potser fa que no afecti tant, però no en tinc coneixement i la veritat és que costa d’entendre. Al llarg del Maresme ens trobem moltes situacions força esperpèntiques, com a Vilassar, on hi ha un club nàutic de la portuària que pot actuar perquè depèn de Ports, i al costat aquella guingueta famosa que també s’ha hagut d’enderrocar.

El que queda del restaurant Roca Grossa és l’últim establiment fix que restava al municipi. El model actual està basat en instal·lacions desmuntables regulades pel pla d’usos.

De fet, de fixos ja no ens en queda cap; aquest seria l’últim que faltaria per fer la demolició. Tots els que tenim ara ja són desmuntables, funcionen segons el pla d’usos i, per tant, aquest seria el darrer.

La demolició d’aquesta antiga guingueta permetrà recuperar aquest espai del litoral i avançar cap a una platja més ampla i naturalitzada. L’eliminació de les estructures en desús facilitarà la integració amb l’entorn i contribuirà a millorar-ne tant el valor paisatgístic com ambiental, en línia amb les polítiques de recuperació del front marítim.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.