El cas Pekin, una de les operacions més importants contra el tràfic d’haixix a Catalunya

La darrera investigació dels Mossos d’Esquadra vinculada al tràfic d’haixix a Catalunya, sota el nom de Cas Pekin i realitzada a Mataró, ha comportat el desmantellament d’una important organització criminal que introduïa haixix pel port a través d’embarcacions d’alta velocitat procedents del Marroc. La policia catalana n’ha donat detalls en el marc de la roda de premsa de presentació dels resultats de la pressió contra aquesta activitat il·legal, que s’ha convertit en una de les prioritats del cos. La investigació es va desenvolupar en dues fases, l’última el passat 13 de setembre, i va permetre confiscar més de 5 tones de droga i detenir 32 persones. L’actuació arrenca amb una trucada al 112 d’un vigilant de seguretat de la instal·lació portuària.

El vigilant truca al 112 informant del comportament anòmal d’una embarcació que accedia al port. Eren les quatre de la matinada del 5 de febrer. L’inspector Antoni López Garzón, de la Divisió d’Investigació Criminal de la Metropolitana Nord, ha relatat com es va desenvolupar la intervenció que va permetre frustar el desembarcament de la droga i detenir els membres de l’organització criminal.

La investigació s’inicia gràcies a una ràpida i excel·lent intervenció dels efectius de seguretat ciutadana de Mataró, que reben un avís pel 112 sobre una embarcació que està fent un descarregament al port. Gràcies a la perícia dels efectius, en comptes d’espantar i fer que tothom surti corrent, com passa amb molts desembarcaments a la platja, es va poder contenir i, com que passava dins l’espai tancat del port, va facilitar la la detenció de fins a 15 persones, de les quals després vam saber que dues no hi tenien res a veure. Ens vam quedar amb 23 persones detingudes que formaven part de l’organitzaicó i desenvolupaven alguna de les tasques.

A l’operatiu, a banda de la droga, també es van comissar dues narcollanxes, quatre furgonetes i un vehicle de lloguer. El 13 de setembre passat es va dur a terme la segona fase, que va culminar amb la detenció de 13 persones més. Els investigadors van detenir els principals líders de l’organització, persones encarregades de la logística, conductors de les embarcacions que portaven la droga del Marroc, o personal de suport que descarregava llanxes i conduïa les furgonetes.

L’inspector López Garzón ha explicat que l’organització criminal comptava amb una persona de suport dins del port de Mataró.

Necessiten que algú dins del port els faciliti l’accés i els doni la intimitat per poder treballar. I això és el que va passar. Una persona de seguretat, comprada o captada per l’organització, els va facilitar l’accés de vehicles, vam identificar fins sis furgonetes de gran tonatge, i fins i tot donava indicacions a les embarcacions per avisar que podien entrar.

El cas Pekin s’ha exposat com un cas d’èxit de la lluita i la pressió policial contra el tràfic d’haixix a Catalunya, que experimenta una tendència a l’alça i, per això, s’ha convertit en una de les prioritats del Mossos d’Esquadra.

Des de principis del 2023, el cos ha obert 38 noves investigacions per transport i tràfic d’haixix, n’han comissat 11.685 quilos i han detingut 912 persones. Les principals vies d’entrada de l’haixix a Catalunya continuen sent la marítima, amb els desembarcaments en ports i platges, i el transport per carretera. L’origen de la droga desembarcada és el Marroc, mentre que l’haixix transportat per carretera majoritàriament procedeix d’Andalusia

Els Mossos d’Esquadra treballen de forma coordinada amb òrgans internacionals, com Eurojust i Europol, en la lluita contra les màfies criminals per investigar no només a Catalunya sinó també als països europeus on arriba la droga.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *