Els Amics del Patrimoni debaten la via única del tren al seu pas per Calella

Avui dimarts 16 de setembre a les 19.30 h, l’Auditori Josep Maria Terricabras acull la conferència “Tot seguint el ferrocarril del litoral i el seu pas per Calella”, a càrrec de l’enginyer industrial i expert en història ferroviària Xavier Nubiola de Castellarnau. L’acte, organitzat pels Amics del Patrimoni Històric de Calella, repassa l’evolució del tren al litoral maresmenc i analitza, des d’un punt de vista tècnic, els reptes que afronta una infraestructura que, a menys de 60 quilòmetres de Barcelona, continua operant amb una sola via.

Calella revisarà avui la història i el futur del tren de la línia del Maresme. L’enginyer industrial Xavier Nubiola de Castellarnau, reconegut per la seva recerca en patrimoni ferroviari, oferirà a les 19.30 h a l’Auditori Josep Maria Terricabras la conferència “Tot seguint el ferrocarril del litoral i el seu pas per Calella”, una proposta oberta i gratuïta organitzada pels Amics del Patrimoni Històric de Calella.

Nubiola repassarà els orígens del ferrocarril al litoral, des de la primera connexió amb Mataró fins a l’arribada del tren a Tordera, i detallarà episodis poc coneguts com els accidents ocorreguts durant la construcció dels túnels de la Cabra i la Torreta —el més llarg de la línia, amb més de 400 metres. Però l’enginyer vol anar més enllà de la crònica històrica i posar el focus en els reptes actuals d’una infraestructura que considera obsoleta.

I per suposat, la via doble seria important. Una via doble permet que, si hi ha incidències en una de les vies, sempre es pugui utilitzar l’altra. Ara, amb una via única, si passa alguna cosa, els retards bloquegen tota la línia. És més un plantejament que no pas, a vegades, el relat que es fa de deixadesa o de mala gestió. És un plantejament que no pot ser tan a prop d’una ciutat, amb la freqüència que es necessita, que continuï amb aquesta estructura de línia. Una línia amb un plantejament del segle XIX que encara es manté igual.

Segons Nubiola, la manca de doble via a la línia R1 explica bona part de les incidències diàries: els trens han d’esperar el creuament a les estacions, un sistema propi del segle XIX que dificulta el trànsit i la puntualitat. Durant la xerrada, l’enginyer plantejarà possibles alternatives i reflexionarà sobre les necessitats reals de modernització, sempre des d’una perspectiva tècnica i no política.

La conferència és oberta a tothom i busca implicar la ciutadania en la preservació i la millora d’un dels elements clau del patrimoni i de la mobilitat del Maresme.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.