Expectació entre els usuaris de la 618 per les millores anunciades pel Govern
Els usuaris de la línia 618 reben amb prudència l’anunci del Govern català d’invertir 21,5 milions d’euros en el transport interurbà, que inclou aquesta connexió entre l’Alt Maresme i Barcelona. Ara bé, demanen saber com es concretaran les millores centrades en tres aspectes: més freqüències, renovació de la flota i millor informació als passatgers. L’executiu es dona cinc mesos de marge per definir les actuacions amb les empreses operadores, a qui s’allargarà la concessió fins el 2034 perquè puguin amortitzar les inversions. L’anunci arriba després de mesos de queixes dels usuaris pels problemes del servei, que fins i tot s’han portat al Parlament de Catalunya amb el suport dels ajuntaments de Calella, Pineda de Mar i Sant Pol de Mar. També es reforçaran les línies de bus que arriben als hospitals de Calella i Blanes, o la que connecta els municipis del Maresme amb Can Ruti, a més de la directa entre Mataró i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).
El Govern català invertirà 21,5 milions d’euros per reforçar la xarxa de transport interurbà i adaptar el servei a l’increment de la demanda, en un context marcat també per la crisi de Rodalies i la pressió creixent sobre les línies de bus. Ahir es va presentar el segon pla de xoc de la legislatura, que inclou l’augment de les freqüències, la renovació de la flota per reduir la petjada de carboni i, finalment, la millora de la informació al passatger.
Les actuacions afectaran 95 línies d’arreu del país i es concretaran amb les actuals operadores, a qui el Govern ha acordat allargar les concessions fins el 2034, sis anys més, per facilitar l’amortització de les inversions previstes.
Així ho explicava la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, durant la presentació a Granollers.
L’objectiu és donar resposta al creixement sostingut de la demanda, més enllà de les crisis ferroviàries. Segon, impulsar la descarbonització de les flotes amb la substitució dels vehicles actuals per d’altres elèctrics i híbrids. En tercer lloc, millorar la informació en temps real que reben els nostres usuaris; i per últim, adaptar l’oferta als nous hàbits de mobilitat de la ciutadania.
En aquest paquet s’hi inclou la línia 618, que connecta l’Alt Maresme amb Barcelona, i que forma part del conjunt de serveis del Maresme incorporats al programa de millores, amb previsió que les actuacions es comencin a desplegar a partir del setembre, coincidint amb la represa del curs.
La plataforma d’afectats hi ha reaccionat amb prudència. Toni Valdivia, un dels portaveus del col·lectiu que representa més de 350 usuaris habituals, s’emplaça a conèixer-ne els detalls i espera que l’anunci no es quedi en un simple reforç d’estiu.
Estar clar és una bona notícia. Necessitem els detalls i veure que realment això s’adapta a les necessitats que tenim les usuaris i usuàries per anar cada dia a treballar o a estudiar, i no es faci només pensant en el turisme (…) No som experts en mobilitat, però la inversió de 21,5 milions d’euros ens pot semblar insuficient. Potser només acaba sent un pedaç fins a les properes eleccions.
El pla arriba després de mesos de queixes dels usuaris d’aquesta línia, que denuncien busos saturats en hores punta, manca de freqüències, vehicles envellits i problemes d’accessibilitat. La situació s’ha vist agreujada per l’augment de passatgers derivat del col·lapse de Rodalies, que ha desviat més usuaris cap al transport per carretera, i encara es podria complicar més durant l’estiu, amb els turistes que pugen al bus per visitar Barcelona.
Aquest malestar es va articular fa mesos en una plataforma d’usuaris habituals, que agrupa més de 350 persones i que ha elevat les seves reivindicacions fins al Parlament de Catalunya amb el suport dels ajuntaments de Calella, Pineda de Mar i Sant Pol de Mar. Ja aleshores reclamaven garanties per poder arribar a la feina o als estudis amb normalitat.
Totes les línies del pla de xoc de millores al transport interurbà
El Maresme és una de les comarques més beneficiades del nou pla de xoc que ha presentat el Govern de la Generalitat. Inclou 10 actuacions en les línies següents:
🚌 Pineda – Calella – Sant Pol de Mar – Barcelona
🚌 Blanes – Malgrat de Mar – Santa Susanna – Barcelona
🚌 Calella – Blanes (serveis hospitalaris)
🚌 Arenys – Hospital de Mataró
🚌 UAB – Mataró
🚌 Municipis del Maresme amb Can Ruti
🚌 Argentona – Cabrera de Mar – Barcelona
🚌 Premià de Mar – Vilassar de Dalt – Barcelona
🚌 Mataró – BCN


