Sant Pol de Mar dóna un tram de la primera línia de tren al Museu del Ferrocarril de Catalunya

Acte institucional de lliurament de la peça ferrovirària, en presència de les alcadesses de Sant Pol i Vilanova i la Geltrú

L’Ajuntament de Sant Pol de Mar ha donat al Museu del Ferrocarril de Catalunya un tram de via de la que va ser la primera línia ferroviària que es va posar en marxa a l’Estat, l’any 1848. Una secció de sis metres de longitud que ara es custodia a l’equipament de Vilanova i la Geltrú, amb la intenció de mostrar i donar a conèixer com era la xarxa que es va construir entre Barcelona i Mataró.

La història del ferrocarril va estretament lligada a la de la nostra comarca. La primera línia que es va posar en marxa a tota la península va unir Barcelona i Mataró, amb un viatge inaugural el 1848. I a partir de llavors, la xarxa es va anar extenent per tot el territori de forma radial.

Un fragment d’aquella primera línia es conserva al Museu del Ferrocarril de Catalunya, a Vilanova i la Geltrú, gràcies a la donació feta per l’Ajuntament de Sant Pol de Mar. Explica l’alcaldessa, Montserrat Garrido, que un cop la companyia va substituir aquells trams de via originaris molts ajuntaments van comprar-los per donar-los un altre ús. En el cas de Sant Pol de Mar es va reconvertir en un element de l’enllumenat públic.

“Es van posar uns trams de via que creien que se’ls podia donar la volta i seguir utilitzant-los quan estaven gastats; però van comprovar que no i van haver de canviar-los. Arran d’això, els ajuntaments els devien comprar per utilitzar-los per altres coses i, a Sant Pol de Mar van servir per posar enllumenat al carrer: era un tram de via i a la punta hi anava soldat un fanal de carrer”, ha explicat l’alcaldessa de Sant Pol de Mar a Ràdio Calella TV.

14956395_1235159489889759_1804480379601326210_nEl tram de via, de sis metres de longitud, aguantava un fanal de l’Avinguda Fragata Numància; i el seu valor històric es va posar de relleu gràcies a les investigacions fetes pel Cercle Històric Miquel Biada de Mataró. Són ells qui en fan la proposta de conservació. “Saben que la peça existeix i ens diuen que s’hauria de conservar i aprofitar-la com a element didàctic per explicar com era la xarxa”, ha dit.

A més de l’impacte històric sobre el territori, amb una clara influència en el creixement i la prosperitat econòmica de la comarca en l’època tèxtil; la via del tren està especialment integrada en el paisatge urbà maresmenc. A Sant Pol de Mar, i diferència de les resta de poblacions costaneres, l’estació està oberta i s’hi pot accedir lliurement. L’administradora de la infraestructura ferroviària, Adif, ha fet una concessió especial al poble, tenint en compte la seva voluntat d’unificar estèticament i funcionalment les estacions.

Ara, a Sant Pol de Mar s’hi estan fent obres de millora que faran que les andanes continuin comunicant directament amb els carrers. “S’està aixecant i perllongant les andades, i pel cantó de mar es posarà una petitat barana, de menys d’un metre d’alçada. Però l’estació continuarà sent lliure d’entrada i sortida, sense l’impacte visual que hi ha a la majoria de les estacions”, ha afegit Garrido.

Adif executarà les obres durant sis mesos, amb un pressupost de 572.000 euros.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.