Com ha afectat la nova normativa del pa a les fleques de tota la vida?

garriga 1

Des d’aquesta setmana s’ha acabat la picaresca en la comercialització del pa sota la denominació d’integral però que contingui farines refinades. Des de l’1 de juliol ha entrat en vigor la nova normativa estatal que resulta més restrictiva i obliga a emprar només farina integral per als productes que es venen sota aquest nom i, a més, a indicar clarament amb quins ingredients i percentatges s’utilitzen.

La norma posa ordre a la producció i actualitza la legislació que datava del 1984. Però no ha canviat en res la manera en què es treballa a la fleca Garriga de Calella, un establiment amb 50 anys d’història i a mans ara de la segona generació. La seva propietària, Núria Garriga, ha assegurat a Ràdio Calella TV que a casa seva mai han vengut “gat per llebre”.

Nosaltres ja complíem el que diu la llei, no ens valia. El nostre pa integral està fet amb farina integral pura (…) El que es demana és que no es barregi amb farina blanca, que és el que fa alguna gent.

És per això, que Núria Garriga intueix que la normativa s’adreça a les cadenes que han proliferat en els últims anys, que no tenen obrador propi i venen pa ultracongelat.

Pel que tinc entès, aquesta llei s’ha fet per frenar la proliferació del pa industrial que venen les cadenes i obligar-les a fer pa de qualitat. El venen tan econòmic que alguna cosa falla aquí.

La norma també té conseqüències en la fiscalitat. Obliga a aplicar l’IVA hiperreduït del 4% -el de productes de primera necessitat- en comptes del 10% com fins ara. Això farà que es rebaixi la tarifa dels productes integrals. Però a can Garriga no, perquè van decidir no apujar-lo en aquell moment. Per tant, mantindran el preu dels rodons i les barres, que són les varietats que tenen més sortida a la botiga.

El que els agrada és el rodó de quart, les barres i molta gent m’encarrega pa de motlle. També el xuscu de mig (..) Sense tallar costa 1,15 euros, tallat 1,25 euros. I aguanta molt.

La rebaixa de l’IVA té per objectiu estimular-ne el consum, que ha caigut el 50% en els últims 20 anys.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

  Accepto la política de privacitat