La segregació escolar a Calella baixa tímidament aquest curs

La segregació escolar ha baixat tres punts a primària i dos a secundària. És un descens que Maria Segurola, de la Fundació Bofill, considera com a tímid. L’experta assegura que encara queda feina a fer per arribar a una igual distribució d’alumnat a Calella. Aquesta tarda, en un acte organitzat per Calella en Comú Podem, ha exposat algunes estratègies que cal seguir per tal de continuar buscant l’igualtat d’oportunitats a les escoles.

La desigualtat de distribució d’alumnat vulnerable en els centres educatius es coneix com a segregació escolar. A Calella, amb un 19% de població estrangera, la taxa de dissimilitud és d’un 26% entre els alumnes de primària i un 18% a l’ESO.

Aqest percentatge es tradueix en el fet que aquest curs 26 de cada 100 alumnes d’infantil i primària haurien de canviar d’escola per tal que la distribució fos equitativa i 18 de 100 de secundària. Són dades de la Fundació Bofill, que etiqueta a l’índex com a baix, però pels pèls. Un repartiment equilibrat seria de menys de 0,30 de taxa de dissimilitud a primària, i 0,20 a l’ESO.

La xifra ha anat tímidament a la baixa respecte a l’any passat. En el darrer curs, la taxa era d’un 0,29 entre els alumnes de primària i un 0,2 a secundària, però per Maria Segurola, responsable del projecte de la Fundació Bofill DesegregAcció, fa falta rebaixar-la més. Tal com ha exposat a una xerrada aquesta tarda a l’auditori de Can Saleta. Per això calen mesures:

Detectar i distribuir l’alumnat vulnerable prèviament a la inscripció i durant el curs, ajustar les places a la demanda i fer un acompanyament a les famílies són algunes de les mesures que Segurola considera essencials en la lluita contra la segregació escolar.

Aquestes estratègies, però, no van enlloc sense conscienciació per part dels polítics, i Segurola ha ofert la xerrada sota el paraigua de Calella en Comú Podem. Sebastián Tejada, portaveu del partit, destaca la creació de l’Oficina Municipal d’Escolarització per orientar a les famílies i confia a tenir aviat elaborat un Pla Educatiu d’entorn i una unitat per diagnosticar infants amb necessitats especials. Ressalta la importància, també, d’elaborar un Pla contra la segregació escolar a Calella en aquest mandat, pactat amb el govern:

Tejada fa notar que quan van posar a debat per primer cop la segregació escolar al Ple Municipal, es van quedar sols. Ara, però, considera que els partits s’han unit en aquesta casuística i que s’ha avançat a poc a poc.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *