L’estació de recàrrega de cotxes elèctrics va registrar 1.073 consums durant el 2020

Calella està en el mapa de la xarxa de punts de recàrrega de cotxes elèctrics de Catalunya des del 2018, quan es va posar en funcionament l’estació de la part alta del carrer Sant Joan, on s’hi poden endollar dos vehicles de forma simultània. A diferència de Barcelona, que des d’ahir ja cobra el servei, aquí no s’ha de pagar per connectar-s’hi sinó per aparcar a la zona blava. Malgrat el context de moltes restriccions per la pandèmia, tant d’activitat com de mobilitat, el consum que s’hi va registrar durant el 2020 va ser molt similar a l’any anterior. El requisit per utilitzar el punt de recàrrega és disposar d’una targeta que tramita Gestvia o la que expedeixi qualsevol altre municipi adherit a l’Aliança de Municipis per a la Interoperabilitat. La instal·lació va tenir un cost d’uns 15.000 euros i va estar en part subvencionada per l’Institut Català de l’Energia (ICAEN).

Durant el primer any de funcionament de l’estació per a cotxes elèctrics, l’any 2018, s’hi van registrar 454 recàrregues. La xifra es va més que duplicar l’any següent, el 2019, amb 1.109 recàrregues; i aquest darrer any 2020, 1.073. Tenint en compte totes les setmanes de confinament domiciliari, amb una mobilitat altament reduïda. L’estadística de consums del 2020 ho reflecteix amb una caiguda en picat durant el mes de març, molt accentuada en els mesos d’abril i maig –amb recàrregues gairebé testimonials–, que es van anar recuperant a partir de juny fins al pic de setembre.

Dades de consum durant el 2020 (Font: Gestvia)

Dades de consum durant el 2020 (Font: Gestvia)

L’estació de recàrrega de Calella s’activa amb la lectura de la targeta que es pot demanar a Gestvia, tot que també funciona amb la que s’expedeix a qualsevol de les poblacions que estan adherides a l’Aliança de Municipis per a la Inoperabilitat que va impulsar l’ICAEN, l’Institut Català de l’Energia. L’organisme va subvencionar la instal·lació, que va costar 15.000 euros.

A diferència de Barcelona, que des d’aquest dilluns a començat a cobrar als conductors que endollen el cotxe elèctric o híbrid a la xarxa; a Calella només s’ha de pagar per ocupar la plaça de zona blava. Segons dades aportades per l’empresa municipal de mobilitat, el temps mitjà d’estada és de 96 minuts i, per tant, el preu per tenir la bateria a punt és d’1,65 cèntims d’euro.

2.650 punts de recàrrega a tot Catalunya garanteixen la mobilitat elèctrica per tot el territori

L’Institut Català de l’Energia (ICAEN) assegura que l’actual xarxa de punts de recàrrega garanteix que es pugui completar qualsevol trajecte pel territori amb un cotxe elèctric. El cap de l’àrea d’Eficiència Energètica, Lluís Morer, ha explicat a Ràdio Calella TV que l’any 2015 van posar en marxa un Pla d’acció per afavorir el pas cap a la mobilitat elèctrica donant confiança als usuaris.

Ens vam adonar que si volíem promoure el pas dels vehicles de combustió a elèctrics, havíem de garantir que no es quedessin sense energia. Per això, el 2015 ens vam marcar l’objectiu que a Catalunya hi haguessin 100 punts de recàrrega ràpida repartits per tot el territori, com a mínim, cada 50 quilòmetres. Ho vam aconseguir a finals del 2019, amb 111 estacions de recàrrega ràpida.

I ara ja n’hi ha 2.650, comptant-hi les estacions públiques i les privades. Un creixement que va en consonància a l’evolució del parc de vehicles híbrids i elèctrics, que aquest 2020 ja han representat el 4% de les noves matriculacions a Catalunya.

Són punts de recàrrega que permeten proveir la bateria a diferents velocitats, en funció de la potència amb la que treballen. A Calella és de 22kW però n’hi ha que arriben als 350kW. Segons Morer, el futur passa perquè la xarxa estigui formada per estacions que requereixin molt poc temps per aconseguir l’autonomia necessària.

Són infraestructures que volen assimilar l’experiència de recàrrega d’un usuari d’un vehicle de combustió: que quan vagis a carregar triguis uns 15 minuts a tenir l’autonomia suficient per arribar allà on vols. L’objectiu no és carregar al màxim, perquè a l’exterior són infraestructures que a la llarga resultaran cares. Són infraestructures d’emergència.

En tot cas, l’òptim seria endollar els cotxes al seu punt vinculat. És a dir, allà on dormen: a casa o al pàrquing. Per còmode i perquè és la fórmula més econòmica. Per incentivar-ho, l’organisme subvenciona l’electrificació d’espais privats. En el cas de les comunitats de propietaris, Lluís Morer explica que hi estan obligades.

Si la plaça d’aparcament no és de lloguer, la comunitat de propietaris no et pot prohibir fer la instal·lació. A partir de la comunicació, té un mes per decidir si fa la instal·lació per una persona en concret o per més. L’interessant seria electrificar tots els aparcaments, perquè parlem d’un canvi que ha vingut per quedar-se.

A casa, no cal ni modificar la instal·lació elèctrica per endollar el cotxe i recarregar la bateria. I no se’n ressentirà la factura de la llum, encara que s’aconsella revisar la tarifa que tenim contractada amb el subministrador. En tot cas, ja resulta molt més econòmic que anar a la benzinera a omplir el dipòsit.

Per carregar i tenir 100 quilòmetres d’autonomia, amb un punt de recàrrega normal d’uns 3,7KW, que és un endoll normal, si carreguem durant cinc hores el preu estaria al voltant de l’1,5 euros. Cal posar en context amb el cost del combustible. Carregar a casa amb potències baixes, amb un tema d’energia adequat, és més econòmic que omplir el dipòsit.

Des de l’Institut Català de l’Energia s’apunta que la introducció d’instal·lacions fotovoltaiques domèstiques que permetin acumular energia produïda de forma neta acabarà d’abaratir el cost de recarregar les bateries dels cotxes elèctrics.

Altres avantatges del cotxe elèctric

A nivell ambiental, els vehicles que funcionen amb bateria elèctrica, sense combustió de fòssils, no generen emissions ni partícules que contaminen l’atmosfera. A més, són silenciosos, i tampoc creen contaminació acústica.

En termes econòmics, són múltiples els avantatges de tenir un cotxe elèctric:

-Excepció de l’impost de matriculació (en el cas del vehicle convencional, és d’entre 1.500 i 2.000 euros)
-Descomptes en l’impost de vehicles de tracció mecànica. A Calella és del 75% per a cotxes elèctrics purs i del 50% per als híbrids.
-Descomptes de fins 75% en els peatges de les autopistes de la Generalitat de Catalunya.
-Tarifes reduïdes en aparcaments públics municipals.
-Menor despesa de manteniment.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.