Preservem el Maresme vol celebrar l’alliberament de la C-32 amb una festa al peatge de Vilassar

peatge

La mitjanit del 31 d’agost del 2021 s’acaba la concessió de l’autopista C-32. L’alliberament dels peatges de la comarca s’apunta com un fet històric que la Plataforma Preservem el Maresme no vol deixar passar per alt. Fins i tot, planeja fer una festa a la barrera de Vilassar de Mar, mentre hores d’ara continua obert el debat sobre com s’ha d’afrontar el cost del manteniment de la infraestructura. I pren força l’opció de la vinyeta.

El portaveu de Preservem el Maresme, Antoni Esteban, celebra que s’acosti la data en què la comarca deixarà de pagar una penalització per tenir una infraestructura sobradament amortitzada. En una entrevista a La Ciutat, ha dit que es posarà fi a “51 anys de presó” quant a la mobilitat dels maresmencs i les maresmenques.

Des d’aquí convido a tothom que ho vulgui, el 31 d’agost a les 24h a celebrar-ho al peatge de Vilassar (…) Celebrar que s’acaben 51 anys de presó per als maresmencs, que a més d’estar a la presó ens ha tocar pagar-la.

Quant al què passarà l’endemà de l’alliberament dels peatges de la C-32 Nord (Maresme), que són tres i estan ubicats a Pineda de Mar, Arenys de Mar i Vilassar de Mar; la patata calenta que té l’administració sobre la taula és com s’haurà de pagar el manteniment de la infraestructura que fins ara havia assumit la concessionària.

El president del Comissionat per a la Mobilitat del Maresme, Joaquim Arnó, reconeix que hi ha diverses opcions sobre la taula, que passen per implementar un sistema de pagament de tarifa plana per al conjunt de la xarxa viària catalana –la coneguda vinyeta–, repercutir-lo al preu de la benzina o, com passa amb d’altres infraestructures, que ho assumeixi la Generalitat de Catalunya com una despesa més del seu pressupost.

Pagar per la C-32 no ho farem més (…) El que s’ha de discernir és si s’ha de pagar entre tots, tant si som usuaris o no de les infraestructures. És a dir, el que no té cotxe ha de pagar a través dels seus impostos o només qui hi circula? O qui gasta benzina però no passa per l’autopista perquè va per camins rurals? És una discussió que no ens correspon a nosaltres, però les infraestructures s’han de pagar perquè voldrem que es mantingui en les condicions que té ara.

Des de Preservem el Maresme alerten que si bé els ajuntaments s’han arrenglerat amb la necessitat d’alliberar els peatges, els partits que els sustenten estan donant validesa al model de vinyeta. Ells en recelen, així com de qualsevol altre impost, perquè afirmen que la pròpia infraestructura és autosuficient si es té en compte els ingressos que s’obtenen per la concessió dels terrenys on hi ha benzineres i àrees de serveis. Antoni Esteban diu que els 66 quilòmetres que s’alliberen tenen un cost de manteniment d’uns 3 milions d’euros anuals. Aquests són els números que ha fet.

Quants quilòmetres de peatge passaran a ser gratuïts? 52 quilòmetres a la C-32 i 14 a la C-33. En total, són 66 quilòmetres per 50.000 euros l’any de manteniment, segons dades de la Generalitat, donen uns 3 milions d’euros anuals. Amb les concessions es pot cobrir sense problema. Són ganes de fer-ho i posar-ho sobre la taula.

El president del Comissionat per a la Mobilitat del Maresme i el portaveu de la Plataforma Preservem el Maresme han coincidit en què és l’empresa concessionària de l’autopista qui s’ha de responsabilitzar dels acomiadaments que es podrien produir com a conseqüència de l’alliberament dels peatges. El sindicat UGT advertia que hi ha uns 400 llocs de treball en risc.

S’encarrega l’estudi de l’impacte de l’alliberament de la C-32 sobre la mobilitat a la comarca

En breu han de començar els treballs de l’estudi que el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya ha encarregat per analitzar l’impacte que tindrà l’alliberament de la C-32 en la mobilitat general de la comarca. S’ha licitat per un import de 250.000 euros i un termini de redacció de sis mesos.

L’estudi ha de determinar les propostes de millora de connectivitat i com s’ha de reconfigurar aquest vial i el conjunt de la xarxa viària per avançar cap a un model més sostenible i segur. I caldrà que vagi de la mà del pacte sobre la mobilitat que hi ha dins del Maresme, que contempla a Calella un segon ramal d’accés a l’autopista.

Em consta que hi ha terrenys afectats al POUM, ja està identificat; però com ha de ser i amb quines dimensions és el que cal verificar. Es va aprovar un pla de mobilitat amb unes inversions determinades i s’ha de desenvolupar primer amb l’estudi de comportament i llavors amb l’estudi de cadascuna de les actuacions.

Un dels objectius de l’estudi és arribar a descongestionar la carretera N-II i traslladar un flux de trànsit que s’estima entre 6.000 i 15.000 vehicles diaris cap a l’autopista, que és una via d’alta capacitat i que pot perfectament absorbir-los.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

  Accepto la política de privacitat