Què puc reclamar si cancel·len el meu vol?

La jornada de vaga d’avui a Ryanair ha provocat la cancel·lació de vuit vols i una quinzena de retards, només a l’Aeroport del Prat-Josep Tarradellas. El personal de tripulació de l’aerolínia ha anunciat fins a 11 dies d’aturades fins a finals de juliol per reclamar la negociació d’un conveni col·lectiu. Aquest estiu també s’esperen afectacions a la “low cost” Easyjet per un conflicte laboral amb els treballadors de les bases de Barcelona, Màlaga i Palma; o a Lufthansa, a causa de la falta de personal per Covid i les vagues. La previsió d’un estiu complicat en la mobilitat internacional obliga a estar preparat i conèixer quins drets tenim com a consumidors. L’advocat Oriol Contreras, responsable de l’Oficina Municipal del Consumidor de Calella, ens ha donat alguns consells.

❓ Si ens cancel·len el vol per una vaga de personal de l’aerolínia, la companyia té l’obligació de reubicar-nos en un altre avió?

La companyia té dues obligacions alternatives: reubicar-nos o tornar-nos els diners del bitllet. En qualsevol dels dos casos, no podem sortir-ne perdent.

❓ Si patim una cancel·lació d’última hora, que se’ns comunica quan som a l’aeroport i no hi ha previsió d’una alternativa immediata, què ens ha d’oferir?

A més de reubicar-te en un altre vol, t’han de donar begudes i menjar, i si surt l’endemà, pagar-te un hotel. Al marge que volin des de la teva ciutat de residència.

❓ Si la incidència ens fa perdre una connexió, tenim els mateixos drets?

Si la connexió la tens comprada amb la mateixa companyia, és a dir, forma part del mateix bitllet, es mantenen els mateixos drets. El problema és quan comprem bitllets amb diferents companyies per completar un trajecte. O el mateix passa amb serveis complementaris que haurem contractat a destinació, com pot ser l’hotel, entrades culturals, etc. Això no està automàticament indemnitzat. La llei només els obliga a donar-nos un altre bitllet o retornar-nos els diners.

❓ I podem reclamar a l’aerolínia que ens compensin per haver perdut nits d’hotel o lloguer de transport, per exemple?

Tot i que ens facilitin un bitllet, si surt més de tres tard respecte hores de la prevista, ens poden arribar a donar una indemnització taxada per llei. Va dels 250 euros als 600 euros per bitllet, en funció de la distància. La gent ha de ser conscient que la companyia no només té l’obligació de donar-te un altre vol o retornar-te els diners, sinó que també li podem demanar una compensació econòmica.

❓ On i quan s’ha de presentar la reclamació per rebre aquesta compensació?

Al mateix aeroport, demanant la fulla de reclamacions a la oficina que tingui la companyia (…) Hi ha de constar les nostres dades personals i el número de vol que hem contractat, amb l’hora de sortida; i quina és l’alternativa que ens han donat. I que, amb aquesta informació, es demana la compensació (…) La mateixa companyia ens hauria de contestar en un termini de 30 dies. Si no ho fan, pots venir a l’Oficina Municipal del Consumidor perquè farem les gestions oportunes.

L’advocat i responsable de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor assenyala com a molt important estar preparats per a qualsevol incidència i, sobretot, no perdre la calma. També contactar amb les empreses amb qui hem contractat serveis complementaris al lloc de destí per assegurar-nos que, un cop hi arribem, podrem gaudir de les vacances.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *