Intel·ligència emocional a l’aula per fer front als efectes de la pandèmia

Imatge d'arxiu

Els gairebé dos anys de pandèmia han deixat empremta en tothom, també en infants i adolescents que han viscut situacions inèdites que ha afavorit a l’aïllament i a un abús de les noves tecnologies. Una experiència molt dura que està afectant la seva salut mental i emocional, com ja fa mesos que adverteixen metges, psicòlegs i mestres, després de detectar un repunt en els casos d’ansietat i trastorns alimentaris. Ara, per dirimir tots aquests efectes que està produint la pandèmia entre els més petits, escoles com el Freta de Calella aposten més que mai per deixar entrar les emocions a l’aula formant als seus docents a través de programes especialitzats en intel·ligència emocional.

Després de l’impacte de la pandèmia l’Escola Freta va detectar un augment dels casos de conflictivitat entre l’alumnat. Una situació que va coincidir amb un increment de la demanada d’assessorament psicopedagògic per part de les famílies. Davant d’aquest escenari, la direcció del centre, de la mà de la Universitat de Barcelona, ha decidit impulsar un programa de formació en Intel·ligència Emocional per tot el professorat que permeti treballar amb les emocions i aplicar-les en el dia a dia de l’aula. Maria Creu Arroyo és la responsable del programa a la UB.

La pandèmia té molt a veure, tenim xifres molt més altes d’ansietat i depressió. La gestió de la impotència, soledat, tristesa… té molt a veure amb la intel·ligència emocional. Per això donem eines als docents perquè puguin gestionar-ho i afavorir a les emocions positives que necessitem per enfrontar-nos aquests fets que van succeint.

Treballar les emocions dels alumnes no és un fet nou pel Freta. I és que, com detalla la coordinadora de primària, Sílvia Muñoz, la intel·ligència emocional sempre ha estat molt present en totes les etapes educatives del centre escolar. Ara, però, amb el programa volen reforçar aquest compromís ajudar als alumnes a gestionar tots els efectes negatius de la pandèmia.

Des de P3 a l’escola treballem la intel·ligència emocional. Però arran de la pandèmia, on hi ha hagut un cert aïllament social, abús noves tecnologies… i tot plegat ha fet que sigui més complicat gestionar noves emociones. Per això ens hem vist en la necessitat de forma al professorat i crear una línia d’escola.

L’objectiu del programa, segons explica Arrroyo, és que l’alumnat pugui prendre consciència de totes les emocions, tant les positives com les negatives i les sàpiga detectar. I és que com Arroyo apunta, totes aquestes necessitats emocionals dels alumnes, van lligades al seu aprenentatge.

Volem que prenguin consciència de les mateixes emocions i posar-los nom a totes. A les positives com les negatives, totes necessiten el seu espai. Poder identificar-les i expressar-les és el primer punt que hem de plantejar des d’un P3 fins a una ESO. Ser conscients i poder expressar-ho.

Segons Arroyo els resultats d’aquest programa arribaran a mitjà llarg termini, però indica que, sens dubte, tindran un impacte positiu que anirà molt més enllà de l’àmbit escolar.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *