L’auditoria a Urbaser avala la gestió de la recollida selectiva de la brossa

L’equip d’auditors que ha sotmès a examen el servei de recollida i tractament de la brossa i la neteja viària a Calella ha presentat les seves conclusions: no detecta cap incompliment contractual pel que fa a la gestió de la selectiva. Així ho ha comunicat aquest matí el Govern Municipal, que va rebre l’informe la setmana passada i ja s’ha posat a disposició dels partits de l’oposició. Es va encarregar per mandat del Ple Municipal a partir de la polèmica oberta pel cas Las Vegas, que finalment s’ha resolt amb una sanció a l’hotel. De tot plegat, n’ha parlat el tinent d’Alcaldia de Serveis Públics, Albert Torrent, en una entrevista a Ràdio Calella TV.

El Govern Municipal ha avançat públicament el resultat de l’auditoria a Urbaser que es va encarregar en ple debat sobre la gestió de la recollida selectiva dels residus, domèstics i industrials. El tinent d’Alcaldia de Serveis Públics, Albert Torrent, ha declarat que l’avaluació confirma que està complint el contracte. Ha explicat quin procediment s’ha seguit i com s’ha arribat a aquesta conclusió.

El resultat principal és que no es detecta cap irregularitat en la recollida selectiva de residus (…) Els auditors han fet torns per seguir i inspeccionar camions de la brossa, s’ha fet el seguiment de la contracta (…) L’empresa recull els residus a Calella, per fraccions, i ho porta als gestors autoritzats d’envasos, vidre… Tot el que es porta a la planta de Mataró, el rebuig, és el que li surt més car. Barrejar residus li costa diners, no se n’estalvia.

L’auditoria ve a confirmar la resolució de l’expedient informatiu que es va obrir a Urbaser a partir del cas Las Vegas, quan es van publicar imatges en què es veia un camió de la brossa barrejant el contingut de diferents contenidors de separada de l’establiment hoteler. Torrent ha explicat que finalment s’ha sancionat a l’industrial per una infracció que no s’ha tipificat de molt greu.

No hi havia incompliment per part de l’empresa i en el cas de l’hotel se’l va sancionar perquè en el plec de descàrrec reconeixien que hi havia gent aliena que anava a tirar brossa als seus contenidors (…) Van presentar un primer recurs i es va desestimar. Ara si volen seguir haurien d’anar al contenciós, i no tenim constància que ho hagin fet.

El cas Las Vegas sí ha propiciat canvis en el protocol d’actuació davant de contenidors “contaminats”, és a dir, quan es comprova que hi ha fraccions impròpies en els iglús. Ara es documenta per escrit i gràficament.

Si el contenidor de la fracció està contaminat, l’empresa fa fotografies i l’agent cívic aixeca acta. Llavors es notifica al gran generador o, si és al mig del poble, en queda constància per escrit.

Amb tot, l’auditoria a Urbaser sí adverteix d’una quarantena aproximada d’incompliments contractuals que no tenen res a veure amb el servei a peu de carrer en cap dels àmbits de la concessió: ni recollida de la brossa ni tampoc neteja viària. Per tant, conclou que l’empresa posa els recursos humans i materials que li exigeix el contracte.

La gran majoria són aspectes burocràtics: actes de reunions, comunicacions… El mateix auditor va comentar que l’empresa té documentació que no li havia fet arribar. Així doncs, potser hi hagi no conformitats que s’acabin arreglant quan l’Ajuntament li demanem a l’empresa.

Per tot plegat, si el consistori convé que s’han de fer correccions i millores en el servei –com ha vingut dient en els últims temps, especialment en temes de neteja viària–, aquestes haurien d’arribar com un complement al contracte actual, que és de 3,8 milions d’euros anuals. Albert Torrent explica que legalment no és possible una renegociació i que, en tot cas, ja fa temps que s’està treballant en la línia d’introduir millores addicionals i a càrrec del pressupost municipal.

El contracte no es pot revisar, és una concessió amb uns criteris concrets. El que podem fer és ampliar el conveni o arribar a altres acords, però fora de les condicions del concurs que va guanyar l’empresa.

Ha posat d’exemple les bateries de contenidors intel·ligents que es volen provar a Calella o la nova maquinària que es vol comprar per a la neteja manual de les zones peatonals.

El Govern Municipal ha dit que compartirà públicament l’informe complet de l’auditoria al web municipal, si bé aquesta mateixa setmana ja s’ha posat a disposició dels partits polítics de l’oposició.

A continuació podeu escoltar íntegrament l’entrevista al tinent d’Alcaldia de Serveis Públics, Albert Torrent: 

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *