Què han de fer els clients afectats pel tancament de les clíniques iDental?

El tancament de les clíniques iDental ha deixat a milers de persones sense els tractaments dentals que havien contractat i amb grans deutes degut als crèdits que els clients havien demanat per pagar el cost dels serveis dentals. A Catalunya, els Mossos d’Esquadra han rebut més de 350 denúncies i l’Agència Catalana del Consum (ACC), més de 600 reclamacions. El Col·legi d’Odontòlegs i Estomatòlegs de Catalunya (COEC) ha presentat una querella contra iDental per delictes contra la salut pública, estafa i publicitat enganyosa.

L’advocat de la Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de Calella, Oriol Contreras, ha explicat que també hi ha veïns de Calella entre els afectats pel tancament de les clíniques catalanes, situades a Barcelona, Girona i Tarragona.

Són empreses grans, amb franquícies, que al darrere hi ha hagut empreses de capital que les han comprat i la gestió no és el mateix. La gent no ho sap, però hi ha hagut aquestes empreses de capital que simplement és com la borsa: ara va, ara no va, ara m’interessa, ara no m’interessa; i si no m’interessa, tanco. No poden tancar d’un dia per l’altre, però ho han fet, i ara tot això s’està instruint.

Contreras ha detallat els passos que han de seguir els clients afectats. El primer és denunciar els fets davant dels Mossos d’Esquadra.

Tant nosaltres com l’Agència Catalana del Consum, el que recomanen primer és fer la denúncia davant dels Mossos d’Esquadra. Allà han de portar el contracte que tenien amb Idental, si és que n’hi havia algun, el pressupost que és el que normalment tenen, el contracte amb la financera i l’historial mèdic.

Un cop posada la denúncia, Contreras ha animat a la gent a recórrer a l’Oficina del Consumidor per assessorament legal.

Si la gent vol, pot demanar hora amb l’Oficina del Consumidor, que estem els dimecres a la Fàbrica Llobet, i a part del pressupost, l’informe mèdic i el contracte amb la financera, la denúncia feta davant dels Mossos. Perquè nosaltres tenim dos objectius. El primer és posar-nos en contacte, obligatòriament malgrat sabem que no ens contestarà ningú, amb Idental i dir que reclamem aquest servei, malgrat estar tancat. I el més important, ens posem en contacte amb la financera per dir que, segons la llei del crèdit de consum, si no hi ha servei o no es ven el producte; en aquest cas no hi ha servei o ens quedem a mitges, nosaltres podem deixar de pagar el crèdit, momentàniament, fins que es depurin les responsabilitats. No és deixar de pagar perquè sí, sinó que s’ha de justificar i sol·licitar, sobretot, que no ens posin en cap llista de morosos.

Segons l’advocat, hi ha dos tipus d’afectats pel cas iDental. El més habitual són els clients que han demanat un crèdit per sufragar el cost del tractament dental, pels que Contreras suggereix intentar recuperar les últimes quotes. D’altra banda, hi ha les persones que van pagar el servei a l’inici. En aquest últim cas, l’advocat considera que és molt complicat recuperar els diners, però cal esperar a que acabi la instrucció penal.

Tenim les dues opcions: la persona que va demanar un crèdit, que per tant, ha començat a pagar, està pagant i hauria de seguir pagant; i després el que ho ha pagat tot, perquè també hi ha gent que ho ha pagat tot des d’un principi. El que passa és que la majoria, com que aquest era un centre odontològic que oferia a gent amb més necessitat de diners, perquè oferia un descompte de més del 50% en preus que, segons ells, eren preus públics, després hem vist que eren preus inflats. Però feien el 50%, el 60% i fins el 70% de descompte, anava adreçat a la gent que ho necessitava. Si era la gent que necessitava els diners, pràcticament el 90% feien crèdit.

Oriol Contreras ha explicat que molts dels afectats van treure un crèdit al consum, és a dir, a través de l’entitat financera de la pròpia clínica dental, que en aquest cas era Evo Finance. Aquest crèdits sí es poden paralitzar, perquè han estat creats expressament per a iDental. Altres pacients van demanar crèdits personals a la seva entitat bancària.

Algun cas m’he trobat de gent que va demanar el seu crèdit personal, perquè necessitava potser més diners o perquè simplement confia més en la seva entitat bancària. Aquell crèdit no l’ha vinculat directament amb el servei del dentista d’Idental i aquest crèdit llavors no és el mateix, és un cas diferent. No es pot sotmetre a la llei de crèdit del consum, perquè aquest crèdit no diu expressament a què es dedica. En canvi, els crèdits que feien normalment amb la financera Evo Finance si que posa ‘per a Idental’. Llavors aquí si que podem paralitzar aquests pagaments.

La comissaria de Gràcia dels Mossos d’Esquadra està centralitzant totes les denúncies. Hores d’ara en porten més de 350. Contreras ha admès que el procés pot trigar anys i s’ha mostrat negatiu amb el resultat.

L’advocat ha avisat que cal estudiar bé les ofertes que estan proposant les entitats bancàries, ja que poden no ser una solució pels clients.

I després estar molt alerta, perquè les notícies ja ens comencen a arribar, que aquestes entitats financeres, com els hi permet la llei però amb la intenció de seguir cobrant, estan oferint a aquests usuaris buscar serveis alternatius a altres centre deontològics, altres maneres de pagar… Ara, la gent, qualsevol pas que hagi de donar, que s’assessori davant d’aquestes ofertes, perquè al final sabem que aquestes entitats financeres l’únic que volen és recuperar tot aquell diner que li van donar a iDental. Volen cobrar. El tema és la solució que li donen a l’usuari, que sigui suficient.

Per demanar assessorament a l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor es pot trucar al telèfon 93 766 51 64, enviar un correu electrònic a aj035.consum@calella.cat o dirigir-se a la Fàbrica Llobet-Guri. L’horari d’atenció són els dimecres, d’11:00 h a 14:00 h.

A continuació podeu recuperar l’entrevista íntegra a Oriol Contreras, l’advocat de la Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de Calella.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.