Una taxa anual per utilitzar il·limitadament les autopistes catalanes

Imatge d'arxiu

La Generalitat de Catalunya sospesa la implantació d’un nou model de pagament de la xarxa de vies d’alta capacitat davant la proximitat del final de les concessions. Entre elles, la C-32 Nord, l’autopista del Maresme. Consistiria en traslladar aquí el sistema de vinyeta, que ja s’aplica en d’altres països europeus, i que permet l’ús il·limitat de les autopistes mitjançant el pagament previ d’una taxa, un preu únic, que podria anar dels 40 als 110 euros. L’import també vindria determinat per les característiques del vehicle, i en aquest cas es podrien aplicar bonificacions, per exemple, en els elèctrics.

Es planteja l’establiment d’una taxa anual i amb caracter universal per a tots els vehicles, circulin o no per peatges. Seria a mode d’una enganxina, o el que tècnicament es coneix com a vinyeta. A canvi, totes les barreres dels peatges desapareixerien.

“Una taxa anual a pagar per cotxe, d’entre 40 i 110 euros, a canvi de fer un ús il·limitat de totes les vies. La recaptació aniria de manera finalsta al manteniment de tota la xarxa. Evidentment, però, hi hauria bonificacions que s’haurien de fixar per tipus de cotxe, per la contaminació o d’altres que s’establirien mitjançant la Llei d’Acompanyament dels Pressupostos per discriminar, per exemple, situacions concretes de ciutadans”, ha explicat el secretari de Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, aquest matí al programa El món a RAC1.

En el cas dels conductors de pas, aquests també l’haurien de pagar però de forma proporcional, per dies, setmanes o mesos. “Podrien anar a la porta catalana, per entendre’ns, i comprar-se una enganxina o donar-se d’alta d’una base de dades, o pagar mitjançant una app. Els ciutadans de fora de Catalunya pagarien pel temps que en féssin ús”, ha detallat.

Aquest model de pagament permetria a la Generalitat alliberar 300 milions d’euros que destina del Pressupost al mateniment de la xarxa viària. Segons Font, podrien derivar-los a millora quant al transport públic.

El secretari de Mobilitat ha aclarit que aquesta taxa seria complementària a l’impost de circulació, que grava l’ús dels vehicles en la xarxa urbana i interurbana. I ha subratllat que el model que es planteja permetria homogeneitzar el país i posar fi als greuges territorials que comporta l’existència de peatges.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *