La Corporació es ressent del cúmul de contagis entre els professionals sanitaris

Foto d'arxiu. Font: Corporació de Salut del Maresme i la Selva
Foto d'arxiu. Font: Corporació de Salut del Maresme i la Selva

En plena sisena onada, i quan encara no s’ha arribat a la punta de contagis, el nivell de pressió assistencial als centres de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva és “màxima”. Especialment a la zona de l’Alt Maresme, on la incidència de la Covid és molt alta i això està obligant a replantejar l’operativa dels serveis d’assistència primària i hospitalària. La situació és doblement preocupant per la quantitat de professionals que estan en aïllament, que freguen el centenar, segons dades actualitzades aquest mateix dilluns. La directora assistencial de l’organisme sanitari, la doctora Roser Anglès, ha agraït la comprensió de la població davant les mesures i restriccions que es continuen aplicant i que esperen revertir “quan sigui possible”.

La pandèmia ha assolit xifres de rècord en aquestes últimes setmanes a nivell d’incidència entre la població, i el col·lectiu de professionals sanitaris no en són una excepció. A la Corporació hi ha gairebé un centenar de baixes només per contagi de la Covid, i això suposa un contratemps més en la difícil gestió dels recursos sanitaris després de dos anys de pandèmia. La doctora Roser Anglès ha explicat que ara s’han hagut de tancar llits del Sant Jaume per falta d’efectius.

La doctora Roser Anglès és la directora assistencial de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva

La doctora Roser Anglès és la directora assistencial de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva

Hem hagut de tancar llits d’hospitalització al Sant Jaume de Calella (…) Repercuteix també a Urgències, que acaba tenint els pacients més dies del que seria l anostra voluntat. Tot i que els professionals ho estan donant tot i gràcies a això la repercussió no és tant gran com podria ser.

Des de la direcció de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva es llança un missatge d’agraïment a l’esforç dels professionals i a la comprensió dels usuaris, que també arrosseguen dos anys de restriccions dels serveis per culpa de la pandèmia. La doctora Roser Anglès explica que si bé la Covid ha centrat bona part dels recursos dels últims temps, mai s’han oblidat de la resta de pacients.

Agraïm la comprensió de la població i que sàpiguen que estem pendents d’ells, tant si tenen Covid com si no. Que intentarem recuperar-los quan sigui possible. No els hem oblidat.

Sempre que la pandèmia ha donat un respir, entre onades, la Corporació ha destacat per posar-se al dia en l’activitat ajornada per la impossibilitat de donar resposta a la Covid i a la patologia habitual.

Quan hem estat fora d’onada, la Corporació ha destacat per recuperar tots els pacients que no s’havien pogut atendre. A nivell quirúrgic, hem destacat com a centre que ha fet més intervencions no relacionades amb la Covid, com també amb pacients oncològics. Aquesta és una de les nostres principals preocupacions i ocupacions.

La directora assistencial de la Corporació que gestiona els hospitals de Calella i Blanes, a més dels centres d’atenció primària de l’àrea, constata que el sistema públic de salut no està dimensionat per donar una resposta simultània a la pandèmia i a la patologia habitual, i que per això s’estan adoptant mesures de priorització en funció dels recursos disponibles.

A les àrees bàsiques de salut, s’atenen les urgències i tota l’activitat Covid, es mantenen les revisions pediàtriques als infants de 0 a 3 anys i el seguiment dels embarassos. A nivell hospitalari, s’han suspès totes les cirurgies no urgents, es limiten els acompanyants a consultes externes i s’han restringit les visites a planta.

No ens agrada però ho hem de fer, com tots els centres. També restringim les cirurgies amb ingrés perquè no disposem de suficients llits. Prioritzem les urgents o que no es poden ajornar, però hem de mantenir aquestes restriccions (…) El nou protocol de Salut ens ajuda, igual que la priorització de l’atenció a primària. Ara mateix atenem Covid, vacunació, atenció urgent, les revisions pediàtriques de 0 a 3 anys o l’atenció sexual i reproductives. La resta ho estem posposant i el que sí demanem és que s’utilitzi l’accés telemàtic als professionals, que sí està funcionant molt bé.

La Meva Salut és el portal de referència per gestionar consultes o peticions amb el CAP de Calella, que durant el temps de pandèmia també ha reforçat l’atenció telefònica per respondre a les demandes de la població, especialment del col·lectiu de gent gran, on constaten també l’impacte de la bretxa digital com un factor que els pot conduir a l’exclusió. Davant d’això, recorren al que anomenen els “cuidadors”, familiars o persones de l’entorn del pacient que s’encarrega de fer els tràmits telemàtics evitant el desplaçament a les instal·lacions.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *